در این مقاله به مزایا و معایب استخدام خانواده و دوستان و نحوه مدیریت آنها می پردازیم. بسته به صنعت شما، ممکن است خانواده و دوستان با هم کار کنند. کار با اقوام مزایا و معایبی هم برای فرد و هم برای کارفرما دارد. درک مزایا و معایب این امر به شرکت‌ها و استخدام‌کنندگان اجازه می‌دهد ارزیابی کنند که آیا می‌خواهند فردی مرتبط با نیروی کار موجود خود را استخدام کنند.

اشتغال برای اعضای خانواده و دوستان شامل چه مواردی می شود؟

استخدام خانواده و دوستان زمانی است که یک شرکت فردی را استخدام می کند و سپس فرد نزدیک به آن فرد را استخدام می کند. این رابطه ممکن است از طریق روابط خانوادگی مانند والدین، خواهر و برادر، فرزندان، پسرعموها و سایر اعضای خانواده باشد. همچنین ممکن است شامل روابطی باشد که با ازدواج شکل گرفته است، مانند همسر کارمند. در برخی شرایط، استخدام یکی از بستگان ممکن است مشکلی نداشته باشد، اما در برخی دیگر ممکن است به دلیل خویشاوندی باشد یا به این دلیل که دیگران فرض می‌کنند که خویشاوندی در میان است.

خویشاوندی چیست؟

استخدام نسبی، که به عنوان خویشاوند گرایی نیز شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که افراد قدرتمند اعضای خانواده را استخدام می کنند. این می تواند برای بسیاری از شرکت ها یک موضوع حساس باشد و نحوه نگرش آنها به این عمل می تواند بسیار متفاوت باشد. خویشاوندی می تواند به اعتبار یک شرکت آسیب برساند و حمایت مالی ناخواسته کارمندان را کاهش دهد. همچنین می تواند خلاقیت و کیفیت عملکردهای مدیریتی را کاهش دهد. برخی از سازمان‌های بزرگ اکنون سیاست‌های «ضد خویشاوندی» دارند که بستگان خود را از کار در یک شرکت یا بخش منع می‌کند.

با این حال، این بسیار متفاوت از دیدگاه بسیاری از مشاغل کوچک خانوادگی است، که به خویشاوندی نزدیکتر نگاه می کنند. در این نوع سازمان‌ها، اقوام اغلب در حوزه‌های مختلف مدیریتی آموزش می‌بینند تا اطمینان حاصل شود که عملیات تجاری در زمان بازنشستگی یا مرگ نسل‌های قدیمی‌تر ادامه می‌یابد.

استخدام اعضای خانواده و دوستان کارکنان فعلی در محل کار هم مزایا و هم معایبی دارد.

عناصر خویشاوندی

در رابطه با خویشاوندی، «اقوام» به افرادی اطلاق می شود که با کارمند «نزدیک» خویشاوندی دارند. این یعنی:

  • افرادی که فامیل خونی یا ازدواجی تا درجه سوم دارند.
  • شخصی که وضعیت زندگی اش شبیه یکی از اقوام نزدیک است.
  • اقوام شامل والدین، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، همسر، شریک زندگی، فرزندان، فرزندان خوانده، نوه ها، خاله ها، عموها، پسرعموها، برادرزاده ها و خواهرزاده ها هستند، اما محدود به آنها نمی شوند.

مزایای استخدام خانواده و دوستان

مزایای استخدام اعضای خانواده و دوستان کارکنان شما عبارتند از:

  • دسترسی به نامزدهای واجد شرایط

اگر تمایل به استخدام اعضای خانواده یا دوستان کارمندان وجود داشته باشد، استخدام‌کنندگان ممکن است بتوانند کارمندان واجد شرایطی را پیدا کنند که برای این شغل درخواست نکرده‌اند. من توانستم موقعیتی را که می خواستم به سادگی از طریق معرفی خانواده و دوستان به دست بیاورم. این به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت استعدادهای واجد شرایط را در شرایط کمبود نیروی کار جذب کنند.

مقاله پیشنهادی: ۲۳ سوالی که باید هنگام استخدام کارمندان خدمات مشتری بپرسید

  • افزایش وفاداری در بین کارکنان مرتبط

پس از استخدام یکی از اعضای خانواده، فرد ممکن است احساس وفاداری بیشتری نسبت به کارفرما داشته باشد که ممکن است حفظ کارمندان را افزایش دهد. هر دو کارمند ممکن است سعی کنند از کار یکدیگر حمایت کنند.

پیشنهاد مقاله: ایجاد و افزایش وفاداری به برند

  • زوج ها فرهنگ شرکت را درک می کنند

همسران کارمندان فعلی ممکن است قبل از مصاحبه برای این موقعیت، شرکت را به خوبی بشناسند. این امر باعث می شود که استخدام کنندگان تصویری از محیط حرفه ای سازمان و فرهنگ سازمانی ارائه دهند.

پیشنهاد مقاله: چگونه یک فرهنگ کاری یا سازمانی قوی بسازیم

معایب استخدام بستگان کارمندان

معایب استخدام اعضای خانواده و دوستان کارمندان عبارتند از:

  • درگیری شخصی در محل کار

وقتی اعضای خانواده برای یک کارفرما کار می کنند، احتمال درگیری های شخصی در محل کار به وجود می آید. این می تواند بر توانایی افراد برای تمرکز و انجام وظایفشان تأثیر منفی بگذارد. اطمینان از حضور اعضای خانواده در بخش های جداگانه یا بیان واضح انتظارات حرفه ای از هر فرد می تواند به کاهش تعارضات در محل کار کمک کند.

مقاله پیشنهادی: چگونه تضادهای درون سازمان خود را حل کنیم

  • ضدیت در میان سایر کارمندان

پس از استخدام اعضای خانواده یک فرد، سایر کارمندان ممکن است نسبت به کارمند کینه ای داشته باشند. سایر اعضای تیم ممکن است بر این باور باشند که طرفداری در میان است، یا ممکن است در واقع طرفداری وجود داشته باشد. اگر یک شرکت یکی از بستگان یک کارمند را استخدام کند و نتواند یکی دیگر از بستگان خود را بر اساس صلاحیت های آنها استخدام کند، ممکن است در محل کار واکنش های منفی ایجاد شود.

  • اگر به دلیل مسائل فوری خانوادگی چندین بار از محل کار غیبت می کنید

هنگامی که یک اورژانس خانوادگی رخ می دهد، ممکن است چندین کارمند در صورت نیاز به طور همزمان در دسترس نباشند. داشتن چندین عضو تیم در یک روز می تواند بر سایر کارکنان فشار وارد کند.

  • نارضایتی از انتظارات شغلی

اگر انتظار دارید خانواده یا دوستانتان زودتر بیایند یا دیر بمانند تا کار را انجام دهند، ممکن است عصبانی شوند.

  • مرزهای بین کار و زندگی شخصی را حذف کنید

وقتی مسائل و تنش های خانوادگی وارد محل کار می شود، ممکن است مشکلات ایجاد شود. یک استدلال رایج علیه خویشاوند گرایی این است که توانایی فرد برای تصمیم گیری و کمک به رشد حرفه ای می تواند توسط پیوندهای عاطفی مانع شود.

نکاتی برای همکاری با خانواده و دوستان

در اینجا چند نکته برای مدیریت اشتغال بستگان کارکنان فعلی آورده شده است.

۱- یک خط مشی رسمی ایجاد کنید

یکی از بهترین راه ها برای مدیریت انواع روابط کارکنان، ایجاد خط مشی های مکتوب رسمی است. شرکت ها می توانند این را در کتابچه راهنمای کارمندان خود بگنجانند. خط‌مشی‌های رسمی ممکن است شامل مواردی مانند نحوه ارجاع یک فرد برای کار و اینکه اگر بستگان بتوانند در همان بخش کار کنند، چه رابطه‌ای بین کارمندان وجود دارد، باشد. داشتن یک خط مشی رسمی می تواند سوء تفاهم ها و رفتارهایی را که توسط مدیر یا بخش متفاوت است به حداقل برساند.

۲٫ شرح شغلی واضح بنویسید

یکی از راه‌های جلوگیری از اتهام خویشاوندی در هنگام استخدام بستگان کارکنان فعلی، داشتن شرح شغل مکتوب برای هر موقعیت است. شرح شغل کتبی معمولاً شامل مسئولیت ها و الزامات صلاحیت برای این موقعیت است. این امر زمانی مفید است که بستگان کارمندان استخدام شوند، تا زمانی که شرایط لازم را داشته باشند، و می تواند از اتهام رفتار ترجیحی در ترفیعات جلوگیری کند.

۳- خانواده و دوستان را در محل کار دور نگه دارید

یکی از راه‌های مدیریت کار کارکنانی که با یکدیگر در تماس هستند، منزوی کردن آنها در محیط کار است. بسته به صنعت و نوع شرکت، این امر می تواند به روش های مختلفی انجام شود. اگر منطقی است که شرکت شما به کارمندان مرتبط اجازه دهد در همان بخش کار کنند اما یکدیگر را مدیریت نکنند، این می تواند سیاست باشد.

شما می توانید همه چیز را برنامه ریزی کنید حتی اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد. به عنوان مثال، اگر یک کارمند شروع به قرار ملاقات کند، ازدواج کند و در نهایت در همان بخش کار کند، اما سیاست شرکت اجازه نمی دهد بستگان خود در همان بخش کار کنند، قوانین مربوط به همان بخش باید بلافاصله تجدید نظر شود. می توان آن را مشخص کرد. چارچوب.

۴- از ظاهر شبیه پارتی بازی خودداری کنید

یکی از مهم ترین چیزها برای شرکت هایی که اعضای خانواده را استخدام می کنند این است که حتی از دیدن آنها خودداری کنند. برای بسیاری از کارمندان، اجتناب از خویشاوندی کافی نیست. زیرا دیدن هر چیزی که ظاهراً خویشاوندی است می تواند ناراحت کننده باشد. به عنوان مثال، اگر همسر یکی از کارمندان استخدام شده باشد و آن کارمند رابطه نزدیکی با استخدام کننده داشته باشد، اما دوست کارمند دیگری استخدام نشده باشد، کارمند دوم ممکن است احساس کنید به جای تصمیم گیری بر اساس موقعیت، به همسر دوست خود کمک می کنید. . است. .

با اجرای سیاست هایی که موقعیت شرکت را در مورد روابط کارکنان، ترفیعات و استخدام روشن می کند، می توانید سیاست هایی را که منجر به ارتقاء و تصمیمات استخدامی مربوط به بستگان می شود به کارمندان نشان دهید. کارمندان ممکن است هنوز از این تصمیم ناراضی باشند، اما اگر فکر کنند دلیل خوبی برای آن وجود دارد، احتمالاً سریع‌تر به عقب برمی‌گردند.

این مقاله توسط مدیر New Thought نوشته شده است. بحث کنید که چرا استخدام یکی از اعضای خانواده یا دوست ممکن است ایده خوبی نباشد. هنگام راه اندازی کسب و کار خود، می خواهید دوستان و خانواده خود را استخدام کنید. شما به آنها کمک خواهید کرد تا استخدام کنند و با افرادی که از قبل به خوبی می شناسید کار کنند، بنابراین یک برد-برد است.

با این حال، معمولاً اینطور نیست. در این مقاله، سه مورد را که هنگام استخدام یک دوست یا خویشاوند اتفاق می‌افتد، مورد بحث قرار می‌دهیم. همچنین می توانید دوستان و خانواده خود را برای کمک به راه اندازی کسب و کار کوچک خود استخدام کنید. به خصوص اگر آنها واقعاً علاقه مند به کمک به شما در راه اندازی کسب و کار خود هستند. آنها حاضرند بدون دستمزد یا با دستمزد کم برای شما کار کنند، زمانی که شما هنوز به سوددهی نرسیده اید.

با این حال، همه می دانیم که این وضعیت برای همیشه ادامه نخواهد داشت. یا شرکت به دلیل نداشتن درآمد کافی برای پرداخت حقوق کارکنانش ورشکست می شود یا زمانی که شروع به کسب سود کرد مجبور است حقوق بیشتری به کارمندانش بدهد. در هر دو مورد، همه چیز باید تغییر کند.

اما آیا استخدام دوستان و خانواده در دراز مدت ارزش دارد؟

معایب کار با خانواده و دوستان

۱- انتظار آزادی بیشتری دارند.

هنگامی که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را استخدام می کنید، ممکن است انتظاراتی از آزادی حرفه ای و شخصی داشته باشید که در یک رابطه معمولی کارمند و سرپرست انتظار آن را ندارید. تعطیلات، مهلت‌های از دست رفته، دیر رسیدن، زودتر رفتن به خانه و حتی سطوح بالاتری از اختیارات و تصمیم‌گیری فراتر از حد مجاز برای موقعیت یا رتبه، تنها چند مورد از انتظاراتی است که ممکن است به ذهن متبادر شود. این بخش است.

البته من نمی گویم همیشه این اتفاق می افتد، اما احتمالش بیشتر است. مراقب باشید زیرا این می تواند منجر به شکست شود و ممکن است باعث سردرگمی در سازمان شما شود.

۲- ورودی های غیر ضروری را ارائه می دهد.

شما رئیس هستید و اینکه چگونه کسب و کار خود را اداره کنید به شما بستگی دارد.

دوستان یا اعضای خانواده ای که برای شما کار می کنند ممکن است توصیه های ناخواسته ای ارائه دهند که نادیده گرفتن آنها دشوار است و حتی مقابله با آن سخت تر است. فقط به این دلیل که آنها دوستان و خانواده شما هستند به این معنی نیست که باید به توصیه های آنها گوش دهید یا بپذیرید، اما ممکن است سخت باشد که آنها را بدون ترس از ناراحتی ساکت کنید.

آیا اگر آنها فقط یک کارمند بودند و شما آنها را نمی شناختید این را تحمل می کردید؟ اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، ممکن است لازم باشد بخش کاری رابطه خود را پایان دهید.

۳- ممکن است واقع بینانه به قول نگاه نکنند.

در بسیاری از موارد، خانواده و دوستان ممکن است مطمئن نباشند که توافقات، تعهدات و ضرب الاجل ها را ببینند. آنها اغلب با اینها به عنوان پیشنهاد برخورد می کنند. نتیجه نهایی چه خواهد بود؟ اگر کار مهمی را به ارباب خود بسپارید، بهایی برای پرداختن دارد.

به این فکر کنید که نوجوان شما چراغی را در اتاقش روشن می‌گذارد یا هنگام راه رفتن در راهرو با یک چمدان بزرگ مراقب نیست که به دیوار برخورد نکند. زیرا او آن را خانه خود نمی داند. قبض ها را پرداخت نمی کند و بیشتر اوقات نقش چندانی در خانه ندارد. مسکن و هزینه های مربوط به آن اغلب برای نوجوانان معنایی ندارد که برای والدین خود دارند.

کارمندان واقعی، بر خلاف خانواده و دوستان، شما را به عنوان یک تیم مدیریتی می بینند. مهم نیست که چقدر سعی می کنید آنها را متقاعد کنید، دوستان و خانواده شما اغلب شما را به عنوان یک دوست و نه به عنوان یک نیروی کنترل کننده می بینند.

اخرین حرف

کار با افرادی که شخصاً به آنها نزدیک هستید ممکن است دشوار باشد.

به خصوص اگر به آنها کمک کردید تا از مشکلات خلاص شوند و اکنون رفتار مضری را مشاهده کنید که بر تجارت شما تأثیر می گذارد، اما اگر می خواهید شرکت خود را نجات دهید و مشتریان خود را حفظ کنید، باید اقدام جدی انجام دهید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، لطفا به صفحه مصاحبه سازمانی مدلنو مراجعه کنید.

لطفا با من تماس بگیرید.

منابع: کسب و کار ذن و مسلما و کمیته تحریریه Modeleno

18 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed