مهارت های مذاکره اغلب در شرح شغل به عنوان ویژگی های مطلوب جویندگان کار ذکر می شود، اما توانایی برقراری ارتباط مستلزم مهارت های ارتباطی و مهارت های بین فردی است که برای دستیابی به آنچه مورد نظر ترکیب می شوند. این فرآیند مذاکره زمانی اتفاق می‌افتد که دو گروه یا گروهی از افراد بر سر راه‌حل یک مشکل یا هدف یک پروژه یا جلسه به توافق نرسند. یک مذاکره موفق مستلزم آن است که هر دو طرف با هم جمع شوند و توافقی را امضا کنند که برای هر دو قابل قبول باشد. فرقی نمی کند رشته تحصیلی و کاری که انجام می دهید، اگر می خواهید در مورد اصول مذاکره موفق و موثر بیشتر بدانید، در این مقاله با من همراه باشید تا ۱۰ تکنیک عالی برای انبوه مذاکره را یاد بگیرید.

اصول مذاکره

۱: تجزیه و تحلیل مسئله

مذاکره کنندگان موفق باید مهارت های لازم را برای تجزیه و تحلیل مسائل برای تعیین منافع هر یک از طرفین در بحث داشته باشند. تجزیه و تحلیل دقیق مشکل، مشکل، ذینفعان و اهداف تولید را شناسایی می کند. به عنوان مثال، در مذاکره یک قرارداد بین یک کارمند و یک کارفرما، شرایط یا جنبه هایی که ممکن است طرفین در مورد آنها توافق نداشته باشند، مذاکره در مورد حقوق و مزایا است. دانستن در مورد هر دو طرف می تواند به طرفین کمک کند تا به هماهنگی برسند.

۲: آماده سازی

یک مذاکره کننده حرفه ای قبل از ورود به جلسه قرارداد برای این جلسه آماده می شود. آماده سازی بخش های مختلفی دارد: تعیین هدف، حوزه تجاری و روش های دیگر برای هدف پیشنهادی. علاوه بر این، مذاکره کنندگان تاریخچه روابط دو طرف با مذاکره کنندگان قبلی را مطالعه می کنند تا نقاط توافق و اهداف مشترک را بیابند. سوابق گذشته و نتایج آنها می تواند لحن بحث فعلی را تعیین کند.

۳: با دقت گوش کنید

افراد ارتباطی این مهارت را دارند که در حین مکالمه با دقت به صحبت های طرف مقابل گوش دهند. گوش دادن خوب شامل توانایی خواندن زبان بدن و ارتباط کلامی افراد است. گوش دادن به دیگران برای یافتن نقاط توافق در طول جلسه بسیار مهم است. یک ارتباط‌گر خوب به جای اینکه زمان زیادی را در یک مکالمه برای توضیح ارزش دیدگاه‌تان صرف کند، زمان زیادی را صرف گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل می‌کند.

۴: کنترل عاطفی

داشتن توانایی کنترل احساسات در حین مذاکره یکی از ویژگی های مهم یک ارتباط دهنده است. اگرچه بحث‌های مداوم می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما اجازه دادن به احساسات شما در طول جلسه می‌تواند منجر به نتایج منفی شود. به عنوان مثال، مدیری که از عدم پیشرفت در مذاکرات دستمزد ناامید شده است، ممکن است با شماره ای شروع کند که به جلسه پاسخ نمی دهد تا به ناامیدی پایان دهد. از سوی دیگر، کارمندانی که در ترفیع مذاکره می‌کنند، ممکن است بیش از حد احساساتی شوند که با مدیریت به توافق برسند و کاری انجام ندهند یا هیچ کاری انجام ندهند، که فرآیند ارتباط بین دو طرف را از بین می‌برد.

۵: ارتباط شفاهی

افراد ارتباطی باید بتوانند در طول مکالمه به طور واضح و موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند. سوء تفاهم زمانی رخ می دهد که طرف مقابل موضع خود را به وضوح بیان نکند. در طول مذاکرات، یک مذاکره کننده خوب باید مهارت بیان آنچه می خواهد و چرایی آن را داشته باشد.

۶: همکاری در یک پروژه

مذاکره کنندگان موثر باید مهارت های کار گروهی داشته باشند و در طول مذاکرات فضای همکاری ایجاد کنند. دست اندرکاران بحث باید برای یافتن راه حل مناسب با یکدیگر همکاری کنند.

۷: عیب یابی

افرادی که مهارت های مذاکره خوبی دارند، توانایی یافتن راه حل های مختلف برای مشکلات را دارند. یک فرد ماهر به جای تمرکز بر پایان مکالمه خود، می تواند بر حل مسئله تمرکز کند، که می تواند به ارتباطات آسیب برساند، اما برای هر دو طرف مفید است.

۸: توانایی تصمیم گیری

رهبرانی که می دانند چگونه مذاکره کنند می توانند تصمیم گیرندگان در طول مذاکرات باشند. در طول مذاکرات، ممکن است لازم باشد فوراً با توافقی برای پایان دادن به اختلاف موافقت شود.

۹: مهارت های اجتماعی

مذاکره‌کنندگان مؤثر باید مهارت‌های بین فردی داشته باشند تا بتوانند روابط خوبی با طرف مقابل داشته باشند. با صبر و توانایی متقاعد کردن دیگران بدون استفاده از احساسات آنها، مذاکره کنندگان می توانند فضای مثبتی را در یک مکالمه دشوار ایجاد کنند.

۱۰: ارزش ها و اعتماد

اخلاق و اعتماد به یک مذاکره کننده خوب، پناهگاه امنی را برای مذاکره کنندگان فراهم می کند. دو طرف در مذاکره باید مطمئن شوند که طرف مقابل توافق و انتصاب را رعایت می کند. مذاکره کننده می تواند پس از مذاکره به وعده خود عمل کند.

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed