تجزیه و تحلیل رقابتی فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف رقبای یک شرکت به منظور دستیابی به بینش در مورد استراتژی ها، محصولات، خدمات و موقعیت آنها در بازار است. این شامل تحقیقات بازار، روندهای صنعت، و رقابت برای شناسایی فرصت ها و تهدیدها برای کسب و کار شرکت است. تجزیه و تحلیل رقابتی به شرکت ها کمک می کند تا موقعیت رقابتی خود را درک کنند، شکاف های موجود در بازار را شناسایی کنند و استراتژی هایی را برای کسب مزیت رقابتی توسعه دهند. این بخش مهمی از برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری برای مشاغلی است که در بازارهای بسیار رقابتی فعالیت می کنند.

انواع رقبا

انواع رقبای مورد تجزیه و تحلیل عبارتند از:

  • مستقیم- کسب و کاری که همان نوع محصولات و خدماتی را که شما در همان بازار می فروشید به فروش می رساند. به عنوان مثال، یک فروشگاه هدیه، فروشگاه رفاه، یا فروشگاه گل.
  • غیر مستقیم- کسب‌وکاری که محصول یا خدمات دیگری را می‌فروشد، یا چیزی که می‌تواند به جای چیزهای شما استفاده شود. اگر صاحب یک نانوایی هستید، یک رقیب غیرمستقیم ممکن است یک رستوران باشد. اگر یک فروشگاه زنجیره ای تامین می کنید، یک رقیب غیر مستقیم ممکن است یک فروشگاه صنایع دستی باشد.
  • تازه واردان در بازار رقبای بالقوه هستند – اگرچه نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید، اما هر خبری که در مورد کسب‌وکارهای جدید وارد بازار شما می‌شود باید در ارزیابی رقابت فعلی و آینده شما در نظر گرفته شود.

سوالاتی که باید پرسید

برای تهیه تحلیل رقابتی خود، سؤالات زیر را در مورد هر رقیبی که شناسایی کرده اید در نظر بگیرید:

  • قدرت – این رقیب چه کاری را به خوبی انجام می دهد؟ آنها برای چه شناخته شده اند؟ چه حوزه ای از کسب و کار آنها متعلق به شماست؟ ساختار قیمت گذاری، انتخاب محصول، سطح خدمات مشتری و کیفیت و مقایسه آنها با کسب و کار شما را در نظر بگیرید.
  • ضعف – رقابت شما در کجای صنعت شما می گنجد؟ کجا می خواهند با شما رقابت کنند؟ از دیدگاه شما، اینها فرصت هایی هستند که باید در تلاش برای به دست آوردن سهمی از مشتریان آنها، آنها را بررسی کنید.
  • بازار یابی- استراتژی های بازاریابی آنها چیست؟ آنها دلارهای بازاریابی خود را کجا می گذارند و به نتیجه می رسند؟ با چه چیزی می توانید رقابت کنید؟ چه کاری می توانید بهتر از آنها انجام دهید؟
  • پول – امنیت مالی رقبای شما چقدر قوی است؟ آیا آنها در حال مبارزه هستند یا پایدار هستند؟

از کجا می توانید آن اطلاعات را بدست آورید؟

اکنون که می دانید در مورد رقبای خود چه بپرسید، زمان آن رسیده است که جمع آوری اطلاعات را آغاز کنید. برخی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید برای کسب جزئیات در مورد آنچه رقابت شما انجام می‌دهد بروید عبارتند از:

  • گوگل – البته، با تایپ کردن نام هر رقیب شروع کنید و مقالات و داستان های مختلفی را که در مورد آنها یافت می شود بخوانید. می‌توانید یافته‌های حقوقی یا مقالات قدیمی را بیابید که تا حدودی به نحوه عملکرد کسب‌وکار کمک می‌کنند.
  • بازدید سایت- فقط از راه دور تحقیق نکنید، از رقیب خود خرید کنید. ببینید چه چیزی پس انداز می کنند، به چه کسانی پول می دهند و چگونه می فروشند. اندازه فضا، میزان تردد آنها در هر متر را در نظر بگیرید و – از این رو – بفهمید که روز خود را چگونه می گذرانند.
  • کالا – تا جایی که می توانید نمونه های زیادی از کالاهای آنها را جمع آوری کنید، یا با ثبت نام در وب سایت آنها، درخواست اطلاعات یا دیدن تبلیغات محلی.
  • روزنامه های محلی – این شگفت انگیز است که شما می توانید در مورد مشاغل محلی از مقالات منتشر شده در روزنامه های محلی بیاموزید. آیا برنده جایزه شده اند؟ آیا آنها فرصت های شغلی را اعلام کرده اند؟ آنها در مورد برنامه های توسعه صحبت کرده اند.

تمام اطلاعاتی را که پیدا می‌کنید در گزارشی جمع‌آوری کنید که در آن نقاط قوت خود نسبت به رقبا و جایی که جای پیشرفت دارید، خلاصه می‌شود. این تمرین می تواند به تقویت موقعیت کسب و کار شما در بازار یا به دست آوردن بخشی از سهم بازار کمک کند.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیندهای کسب و کار، حسابداری، بازاریابی و غیره هستید اینجا کلیک

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed