تحقیقات بازار یا تحقیقات بازار بازاریابی شامل جمع آوری داده ها در مورد افراد یا سازمان ها به روشی سیستماتیک – بازار – و تجزیه و تحلیل آن برای درک بهتر نیازهای آن گروه است. نتایج تحقیقات بازار، که اغلب در گزارش‌ها خلاصه می‌شوند، برای کمک به صاحبان کسب‌وکار در تصمیم‌گیری استراتژیک دیگر در مورد استراتژی شرکت، خدمات و مشتریان بالقوه استفاده می‌شوند.

درک پویایی های صنعت، تغییر نیازها و ترجیحات مشتری، و ساختار سازمانی، در میان عوامل دیگر، می تواند محل تمرکز تلاش ها و منابع تجاری را شکل دهد. این ارزش تحقیقات بازار است.

به عنوان مثال، اگر تحقیقات شما به شما بگوید که دانشمندان اخیراً نوع جدیدی از لباس ابداع کرده‌اند که به افراد کمک می‌کند فقط با پوشیدن آن وزن کم کنند، فروشگاه لباس ممکن است بخواهید برای خرید خود از این پارچه برنامه‌ریزی کنید. چیز جدیدی را امتحان کن. یا اگر متوجه شدید که مصرف کنندگان در منطقه شما برای تصمیم گیری خرید به شدت به کوپن ها متکی هستند، ممکن است تصمیم بگیرید که کوپن های ایمیل تبلیغاتی را به لیست خود ارسال کنید.

تحقیقات بازار می تواند به شرکت ها کمک کند تا کارایی بیشتری داشته باشند و به طور موثرتری بازاریابی کنند.

انواع تحقیقات بازار

اگرچه ابزارهای تحقیقاتی بازاریابی زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید، تنها دو نوع داده تحقیقات بازاریابی وجود دارد:

  • اولین – داده های اولیه اطلاعات اولیه ای هستند که خودتان یا با کمک یک شرکت تحقیقات بازار جمع آوری می کنید. شما از عهده انجام این کار بر می آیید.
  • ثانوی- داده های ثانویه در حال حاضر اطلاعات عمومی هستند، مانند داده های به اشتراک گذاشته شده در روزنامه ها و مجلات، گزارش های دولتی یا شرکت ها. شما می توانید این داده ها را به روش های جدیدی تجزیه و تحلیل کنید، اما این اطلاعات در دسترس تعداد زیادی از افراد است.

با استفاده از داده های اولیه یا ثانویه، دو نوع مطالعه تحقیقاتی وجود دارد:

  • پژوهش تحقیقات بازار داده های باز زیادی را از افراد زیادی برای درک بهتر یک مشکل یا فرصت جمع آوری می کند. هدف آن جمع آوری تحقیقات و ایده ها در مورد یک موضوع خاص است تا شرکت شما بتواند در مورد نحوه برخورد با آن تصمیم گیری کند. اما ابتدا درک کنید که بازار شما چگونه به این موضوع نگاه می کند.
  • تنها هنگامی که یک مشکل یا فرصت بزرگ بازار را درک کردید، می توانید از سؤالات خاص برای جمع آوری اطلاعاتی که می تواند منجر به یک محصول یا خدمات جدید شود استفاده کنید. شرکت های تحقیقاتی بازاریابی اغلب از سؤالات خاصی برای جمع آوری بازخورد در مورد کمپین های تبلیغاتی جدید یا توسعه محصولات جدید استفاده می کنند.

یک ابزار اساسی تحقیقات بازار

اگرچه تحقیقات پایه بیشتر وقت گیر و پرهزینه است، اما گاهی اوقات تنها راه برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز است. محبوب ترین ابزارهای تحقیق اولیه عبارتند از:

  • انتخابات پرسیدن یک سری سوال از مشتریان برای درک بهتر احساسات آنها در مورد ویژگی های محصول، یا برای مثال در مورد تجربه آنها در طول اقامت در هتل، دو کاربرد احتمالی تحقیق است. نظرسنجی شامل فهرستی از سوالات است که می‌توان آن‌ها را از طریق تلفن، حضوری، روی کارت یا کاغذ یا به‌صورت آنلاین با استفاده از ابزار نظرسنجی به اشتراک گذاشت.
  • یک گروه متمرکز گرد هم آوردن گروه‌هایی از افراد با ویژگی‌های خاص، مانند سن، سرگرمی‌ها یا عادت‌های خرید، برای درک بهتر علایق و ناپسندهای آنها، یک گروه تمرکز است. گروه های کانونی معمولاً متشکل از ۸-۱۲ نفر هستند که یک ناظم برای بحث گروهی سؤال می پرسند. اینها راه های مفیدی برای دریافت بازخورد در مورد یک محصول جدید، ویژگی جدید یا کمپین رسانه های اجتماعی جدید هستند.
  • نگاه کن هنگامی که محقق اطلاعات را تنها با مشاهده نحوه تعامل افراد با محصول جمع آوری می کند، به این فرآیند، مشاهده می گویند. این روش اغلب برای مقایسه ترجیحات برای انواع مختلف محصولات استفاده می شود.
  • یک مصاحبه عمیق یکی دیگر از تکنیک های تحقیقات بازاریابی، مصاحبه انفرادی است که در طی آن سوالات عمیقی برای درک بهتر محصول فرد مطرح می شود.

منابع داده ثانویه

هنگام انجام تحقیقات بازار برای درک بهتر روندهای صنعت و تغییرات گسترده تر، تحقیقات ثانویه اغلب محل خوبی برای شروع است. برخی از منابع مفید عبارتند از:

  • انجمن های صنعتی و اتحادیه های کارگری – بسیاری از انجمن ها هر ساله نظرات خود را منتشر می کنند
  • مجلات تجاری مخصوص شرکت شما
  • اخبار رسمی – مانند اعداد شماره یا نتایج تدارکات سالانه فدرال
  • حسابرسان شرکت – اینها عملکرد شرکت های عمومی را در فضای شما بررسی می کنند
  • اعضای دانشگاه – مقالات تحقیقاتی را که ممکن است منتشر کرده باشند بررسی کنید
  • وب سایت ها – اگرچه ویکی پدیا منبع اصلی نیست، اما ممکن است منابع دیگری وجود داشته باشد که شما را به مقالات و منابع هدایت کند.
  • وب سایت ها و اطلاعات رقابتی – آنها می توانند آمار یا داستان های مفیدی را به اشتراک بگذارند تا مشتریان از آنها خرید کنند.

هدف از تحقیقات بازار ارائه اطلاعاتی است که به شما در تصمیم گیری بهتر برای کمک به موفقیت شرکت کمک می کند.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیندهای کسب و کار، حسابداری، بازاریابی و غیره هستید اینجا کلیک

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed