این مقاله به بررسی انگیزه در سازمان ها و عوامل موثر بر انگیزه کارکنان در سازمان ها می پردازد. در مورد مدیریت انگیزه در رفتار سازمانی چه می دانید؟چه چیزی همه را به فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن به شیوه ای خاص ترغیب می کند؟ چه عواملی باعث می شود که کارکنان یک سازمان مشتاق تر و به کارشان علاقه مند شوند؟ چه؟ و وسایل موفقیت را برای آنها فراهم کنیم یا آنها را مجبور به تولید خواهیم کرد؟

اگرچه تلاش‌های انسان به ندرت بدون انگیزه اتفاق می‌افتد، اما همه اعمال آگاهانه، اعمال انگیزشی هستند یا دلیلی برای وقوع آن عمل وجود دارد. بنابراین وظیفه مدیریت یافتن و مهار انگیزه های کارکنان برای انجام کارها و ایجاد انگیزه در سازمان است.

انگیزه یک فرآیند فیزیولوژیکی اساسی است. تعداد کمی از مردم اهمیت تمرکز بر انگیزه در رفتار سازمانی را نادیده می گیرند.

ماهیت و تعریف انگیزه

انگیزه یک رفتار یا رویداد مستقیم قابل مشاهده نیست. بلکه ترکیبی از عوامل مختلف است که جنبه های خاصی از رفتار را توضیح می دهد. بارها به افرادی برخورد می کنم که می گویند “من انگیزه ندارم!” من انگیزه ای برای این کار ندارم…

“انگیزه” به نیرویی اشاره دارد که افراد را از درون به سمت اهدافشان سوق می دهد.

“انگیزه” این به فرآیند یا جریانی اشاره دارد که از طریق آن می توانیم به دیگران انگیزه دهیم. بنابراین انگیزه به طور بالقوه در حضور افراد نهفته است و دیگران آن را تحریک می کنند.

کارکنان با انگیزه دارایی ارزشمندی برای یک سازمان هستند و ارتباط مستقیمی با موفقیت آن دارند. بنابراین انگیزه در سازمانها نامشهود است، اندازه گیری آن دشوار و کنترل آن بسیار دشوار است، اما اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار آسان باشد.

تعریف انگیزش در سازمانها

  1. اینها عوامل و شرایطی هستند که افراد را وادار می کنند تا در یک سازمان به شیوه ای خاص رفتار کنند.
  2. مجموعه ای از فرآیندهایی است که رفتار انسان را برای دستیابی به اهداف خاص تحریک، هدایت و حفظ می کند.
  3. از منظر رفتاری، انگیزه اغلب به تلاشی که فرد از خود نشان می دهد اشاره دارد. از منظر روان‌شناختی، انگیزه عبارت است از تمایل یا عزم افراد برای انجام یک کار به نحو مطلوب.
  4. این اشتیاق، سطح انرژی، تعهد و خلاقیتی است که افراد به صورت روزانه به یک سازمان می آورند.

به طور کلی، انگیزش با سه حوزه گسترده مرتبط با رفتار کارکنان سروکار دارد.

  1. در کنار: کاری که آن شخص می خواهد انجام دهد
  2. تلاش: یک فرد چقدر برای رسیدن به هدف تلاش می کند؟
  3. پایداری: مردم تا کی به چنین تلاش هایی ادامه خواهند داد؟

نقش و اهمیت انگیزه کارکنان

انگیزه بیانگر نیروی مؤثر یا نیروی درونی است که کارکنان را به رفتارهای معطوف به هدف خاص برمی انگیزد.

انگیزه شغلی خاص کارکنان بر عملکرد شغلی آنها تأثیر می گذارد. یکی از وظایف مدیران ایجاد انگیزه در کارکنان در سازمان در راستای تحقق مؤثر اهداف سازمان است.

اهمیت انگیزه در سازمانها

افزایش انگیزه در کارکنان یک سازمان منجر به کار بهتر و مطلوب تری برای کارکنان خواهد شد.

برای رسیدن به این هدف، باید نیازهای شخصی افراد را بشناسید و برای ایجاد انگیزه در آنها برای کار، دلیل درستی ارائه دهید. وقتی انگیزه کارکنان افزایش می یابد.

  • کار در سطح مورد نظر و در زمان مقرر انجام خواهد شد.
  • مردم از شغل خود لذت می برند و به کار خود افتخار می کنند.
  • مردم سخت‌تر کار می‌کنند چون کاری را که انجام می‌دهند دوست دارند.
  • مردم باید بر کار خود نظارت داشته باشند و مجبور نیستند از آن مراقبت کنند.

دو نوع انگیزه وجود دارد: انگیزه درونی و انگیزه بیرونی.

سازمان ها باید درک کنند که همه کارکنان یکسان نیستند و ویژگی های متفاوتی دارند. بنابراین، برای ایجاد انگیزه موثر در یک سازمان، باید درک عمیقی از انواع و روش های مختلف ایجاد انگیزه داشته باشید.

بنابراین، می‌توانید کارمندان خود را بهتر دسته‌بندی کنید و از انواع مشوق‌های مناسب برای افزایش میزان مشارکت و رضایت آنها استفاده کنید. برخی از کارکنان به انگیزه درونی بهتر پاسخ می دهند، در حالی که برخی دیگر به انگیزه بیرونی بهتر پاسخ می دهند.

مدیریت انگیزه کارکنان

مدیران برای عمل مؤثر و تأثیرگذاری بر رفتار دیگران به سه مهارت نیاز دارند. مدیران کارها را از طریق دیگران انجام می دهند، بنابراین از آنها خواسته می شود که مهارت های بین فردی قوی مانند ایجاد روابط، برقراری ارتباط، ایجاد انگیزه و تفویض اختیار داشته باشند.

مهارت های انسانی مهم ترین مهارت مدیران است.

عوامل موثر بر انگیزه کارکنان در سازمان ها

مدیران به سه سطح مهارت نیاز دارند.

۱- رفتار گذشته را درک کنید

اگر می خواهید دیگران کاری انجام دهند، باید بدانید که چرا آنها اقدام و کاری انجام می دهند. درک رفتار گذشته مبنایی برای رسیدن به دلایل آن رفتار است و درک انگیزه نیاز به تحقیقات جامع دارد.

۲- پیش بینی رفتار آینده

بهبود نیروی انسانی صرفاً با درک اعمال گذشته امکان پذیر نیست.

هنگامی که بر برخی افراد نظارت می کنید، باید بتوانید درک کنید که چرا دیروز رفتار کردند و پیش بینی کنید که این رفتار امروز، فردا، هفته آینده و غیره چگونه رخ می دهد، که ممکن است بسته به شرایط محیطی تغییر کند.

۳- رفتار را جهت دهید، تغییر دهید و کنترل کنید

در نقش خود به عنوان یک مدیر، وقتی به تلاش‌های آن‌ها، نوع رابطه‌شان با شما و فعالیت‌های روزانه‌شان علاقه نشان می‌دهید، علاقه‌مند می‌شوید با آن علاقه رفتارشان را کنترل کنید.

مدیران باید به خاطر داشته باشند که رفتار یک کارمند در واقع تحت تأثیر نگرش و رفتار او است.

انگیزه، علاقه و اشتیاق افراد به میزان انگیزه، اشتیاق و هیجان مدیران آنها بستگی دارد. کارمندان با انگیزه تر و بهتر خواهند بود اگر:

  • خود مدیران باید انگیزه داشته باشند
  • به زیردستان او توجه کنید و به آنها کمک کنید تا کار خود را بهبود بخشند.
  • در هر شرایط و موقعیتی یکسان عمل کند. یعنی همیشه باید با تمام وجود برای رسیدن به اهدافت تلاش کنی، همیشه قبل از هر حرکت و کاری کمی تأمل کنی و کمی فکر کنی، حسابی دقیق حرف بزنی و همیشه آرامش و صبر را حفظ کنی.
  • از تشویق دیگران دست برندارید، حتی زمانی که مشکلاتی وجود دارد.

اخرین حرف

بدون شک انگیزه عامل بسیار مهمی در زندگی انسان است.

بنابراین، کارکنان با انگیزه فعال تر، مایل به پذیرفتن مسئولیت های اضافی، مبتکر و مشتاق هستند. بنابراین افزایش انگیزه سازمانی یکی از وظایف مهمی است که مدیران باید بر آن تمرکز کنند.

اگر می‌خواهید درباره مدیریت اطلاعات بیشتری کسب کنید، لطفاً به صفحه مشاوره مدیریت مدلنو مراجعه کنید.

به اطلاعات بیشتری دریافت کنید لطفا با من تماس بگیرید.

منبع: کتاب مدیریت انگیزه سوال حرفه ای

کلمه کلیدی: انواع انگیزه در سازمانها اهمیت انگیزه در سازمانها عوامل موثر بر انگیزش کارکنان در سازمانها مدیریت انگیزش کارکنان

تحقیق پیشنهادی:

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed