بازاریابی چریکی یا بازاریابی چریکی به یک استراتژی بازاریابی غیررسمی و کم هزینه اشاره دارد که منجر به سود بالا می شود. این اصطلاحی است که جی. کنراد لوینسون در کتاب بازاریابی پارتیزانی خود که در سال ۱۹۸۳ منتشر شد، ابداع کرد. در واقع کلمه چریک که در فارسی به عنوان چریک ترجمه شده است به معنای سرباز مشترک است و مفهوم بازاریابی چریکی از و جنگ چریکی می آید. نوعی جنگ غیررسمی است که شامل تاکتیک‌های کوچک مقیاس است، مانند تاکتیک‌هایی که توسط غیرنظامیان استفاده می‌شود. بسیاری از این روش ها اتخاذ شده است و شامل دزدی، خرابکاری، حمله و غافلگیری است! به طور مشابه، بازاریابی چریکی از همان تاکتیک های بازاریابی مانند جنگ چریکی استفاده می کند.

بازاریابی چریکی موثر است

با استفاده از روش‌های بازاریابی چریکی، کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند منابع در دسترس خود – به ویژه زمان و خلاقیت – را به حداکثر برسانند تا نسبت به رقبای سازمان‌یافته برتری پیدا کنند. بنابراین در حالی که یک شرکت می تواند ده ها هزار دلار برای تبلیغات برای دستیابی به مشتریان خود خرج کند، برای مثال، یک کسب و کار کوچک می تواند بر یک بازار هدف تمرکز کند و بخشی از آن را صرف خرید شگفتی کند. مثلا از طریق تبلیغات رایگان.

بخشی از بازاریابی چریکی

برای مؤثر بودن، بازاریابی چریکی باید:

  • از بازار هدف خود محافظت کنید- سعی نکنید به کسی خدمت کنید. هدف گذاری بخش های بازار به خوبی کار می کند زیرا دسترسی به آن آسان است، هزینه کمتری برای شما دارد و به این دلیل که می توانید بلافاصله به نیازها و خواسته های آنها پاسخ دهید. بنابراین به جای تلاش برای فروش به قهرمانان، روی دوندگان ماراتن یا دوچرخه سواران تمرکز کنید.
  • بر آن مزایا تأکید کنید – بسیاری از شرکت ها بر ویژگی های محصول یا خدمات تمرکز می کنند، در حالی که ارزش دلیل اصلی خرید مردم است. بنابراین، به جای اینکه در مورد نرمی کفش صحبت کنید، در مورد چگونگی کاهش درد صحبت کنید. یا به جای سبکتر بودن خودرو، چه خبر است که رانندگان به دلیل مصرف کمتر بنزین، در پول خود صرفه جویی می کنند.
  • به مشتریان آنچه می خواهند بدهید چرا محصول یا خدمات شما بهتر از آنچه در بازار وجود دارد است؟ آیا یک نیاز برآورده نشده را برطرف می کند؟ دقیقا چه کاری انجام میدهد؟ ایجاد یک تصویر واضح از آنچه ارائه می دهید به مشتریان بالقوه کمک می کند تا بفهمند چرا باید آن را بخرند.
  • کسب سودهای بزرگ – بازاریابان چریکی به جای فروش یا درآمد بر سود تمرکز می کنند. هدف جذب مشتری مادام العمر است که به طور منظم خرید می کند و مایل است پول بیشتری و بیشتر در (محصول یا خدمات شما) سرمایه گذاری کند.

محصولات موثر

برخی از ابزارهای ارزان و موثر مورد استفاده بازاریابان چریکی عبارتند از:

درب لولایی – برای سرویس خانه به خانه، یک بنر در جلوی در آویزان کنید.

فضای تبلیغاتی باقیمانده – فضای تبلیغاتی باقیمانده را با کسری از هزینه ای که شرکت های دیگر دریافت می کنند بخرید

حرف- یک کارت پستال با طراحی خوب می تواند با هزینه بسیار کمی مشتریان جدید را جذب کند

رقابت – بحث ها و مسابقات مشتریان را تشویق می کند تا اطلاعات تماس خود را به اشتراک بگذارند

نمایشگاه تجاری – به جای اینکه هزاران دلار برای یک نمایش خرج کنید، برای شرکت در یک نمایش از خانه خود به صورت آنلاین بروید.

تبلیغات- به روزنامه نگاران و نویسندگان اطلاعاتی بدهید که بتوانند از آنها برای پوشش رسانه ای رایگان استفاده کنند

اضافه شدن تبلیغات داخل پاکت پرداخت– بروشورهای تبلیغاتی که سایر شرکت ها با اطلاعات چاپ شده روی آنها به خانه ها ارسال می کنند.

شرح- مشتریان را راضی کنید تا بگویند چرا آنها عاشق خرید با شما هستند و از آن در تمام بازاریابی خود استفاده کنید.

برنامه ویژه (رایگان) از مشتریان بالقوه دعوت کنید تا پیشنهاد شما را مشاهده کنند

مشارکت با موسسات غیر انتفاعی – شراکت در کسب و کار شما با یک موسسه خیریه محلی می تواند شما را برای عموم محبوب کند و به شما این فرصت را بدهد که از سازمان های غیرانتفاعی شایسته حمایت کنید.

مطالعات اخیر

در حالی که شرکت‌هایی با بودجه بازاریابی می‌توانند از کمپین‌های پشتیبان عظیم با هزینه‌های هزاران دلار در ماه پشتیبانی کنند، بازاریاب چریکی باید برای دریافت پیام خود به جای دیگری نگاه کند. مانند پیامی که در کنار جاده ارسال شده است. این تاکتیکی است که یک تاجر چریکی می تواند انتخاب کند. به جای پرداخت هزاران دلار برای تبلیغات در آسمان، روی زمین تبلیغ کنید.

شرکت جردن بوستون یک رویداد یک بار برگزار کرد که در آن به یک برنده خوش شانس خانه ای به نام گوی پیشنهاد داد. تنها کاری که شرکت کنندگان باید انجام دهند این است که از فروشگاه جردن دیدن کنند و برای شرکت در مسابقه به مدت ۶۰ ثانیه روی تخت آبی دراز بکشند. جردن طی ۲۰ سال با کمپین های هوشمندانه ای از ۵۰۰۰۰۰ دلار به ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

فروشگاه‌های هوشمند، مانند Wegmans، ایستگاه‌های خدمات زنده را در فروشگاه‌های خود در تعطیلات آخر هفته راه‌اندازی می‌کنند و از خریداران دعوت می‌کنند تا یاد بگیرند که چگونه غذاهای ساده و سه ماده‌ای درست کنند. طعم‌ها در فروشگاه. مشتریان دوست دارند کار را ببینند و می توانند محصول نهایی را ببینند، که باعث می شود احتمال خرید آنها بیشتر شود.

از آنجایی که تکنیک‌های بازاریابی چریکی بسیار مؤثر هستند، امروزه توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. اما آنها می توانند بیشترین تأثیر را بر مشاغل کوچک داشته باشند.

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed