گروه تمرکز یک فرآیند تحقیقات بازاریابی است که ۶ تا ۱۰ نفر را در یک اتاق گرد هم می آورد تا درباره یک محصول، خدمات، ایده یا کمپین بازاریابی بازخورد دریافت کنند. تسهیل‌گر فهرستی از ۱۰ تا ۱۲ سؤال ارائه می‌کند که در طول زمان تعامل بین اعضای تیم به اشتراک گذاشته می‌شود، که برای برانگیختن پاسخ‌های متفکرانه از همه شرکت‌کنندگان طراحی شده است. هدف یک میانجی گوش دادن به هر فرد و تشویق آنها برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و نظرات مختلف است.

شرکت کنندگان بر اساس سابقه خرید، جمعیت شناسی، رفتارها یا رفتارهایشان به گروه های متمرکز معرفی می شوند و با یکدیگر ناآشنا هستند. برای اطمینان از بیشترین تعداد ایده‌ها یا واکنش‌های مختلف از سوی شرکت‌کنندگان، شرکت‌ها اغلب تمرکز واحدی دارند، اغلب در شهرهای مختلف. به طور کلی ۳-۴ گروه.

تاریخ

گروه‌های کانونی که قبلاً «مصاحبه‌های متمرکز» نامیده می‌شدند، اولین بار در طول جنگ جهانی دوم برای تعیین واکنش‌ها به برنامه‌های رادیویی مورد استفاده قرار گرفتند.

سبک گروه تمرکز

در طول یک جلسه گروه متمرکز، تسهیل کننده شرکت کنندگان را از طریق سه مجموعه سوال که برای استخراج هرچه بیشتر اطلاعات طراحی شده اند هدایت می کند. این سوالات شامل موارد زیر است:

  • سوال جالبیه این سؤالات ساده در ابتدا پرسیده می شود تا شرکت کنندگان را به یکدیگر معرفی کند، آنها را راحت کند و موضوع مورد نظر را بدانند، چه واکنشی نسبت به یک کمپین قهوه جدید یا فکر کردن به آن باشد. وارد ماشین شد.
  • سوالات تحقیق هنگامی که شرکت کنندگان در گروه احساس راحتی و آرامش می کنند، تسهیلگر شروع به پرسیدن سوالات عمیق تر و بررسی موضوعات و احساسات شرکت کنندگان می کند. اینها ممکن است شامل سوالاتی مانند “چرا این حرف را زدی؟” و “چه راه حل بهتری می تواند باشد؟”
  • سوالات خارجی هنگامی که مجری راضی است که گروه هر آنچه را که می تواند به اشتراک گذاشته است، سؤالات توضیحی برای تأیید اینکه همه چیز گفته شده است پرسیده می شود. این سوالات ممکن است شامل مواردی مانند “آیا چیزی هست که باید می پرسیدم که نپرسیدم؟”

ارزش

گروه های کانونی به دلایل زیر یک نوع رایج از روش های تحقیقات بازار هستند:

  • راه های دیگر هزینه کمتری دارند
  • آنها می توانند به نتایج سریع منجر شوند
  • رسیدگی به آنها آسان است
  • آنها می توانند پاسخ های کلامی را از طریق زبان بدن و سایر نشانه های غیر کلامی تکمیل کنند
  • اطلاعات جمع آوری شده ترجیحاً به زبان پاسخ دهندگان است
  • هوادار انعطاف پذیر است و بسته به رفتار تیم می تواند تغییر کند

خوبی

از آنجایی که یک گروه متمرکز شامل شرکت کنندگان زیادی است، جنبه های منفی این فرآیند اغلب شامل تعاملات بین شرکت کنندگان است:

  • اعضا می توانند بر دیگران در گروه تأثیر بگذارند
  • شرکت کنندگان اولیه می توانند نتایج را دستکاری کنند
  • نتایج حاصل از یک گروه کوچک از افراد را نمی توان همیشه به یک جمعیت بزرگتر تعمیم داد

این نوع گروه متمرکز است

در سطح عمومی گروه های متمرکز، انواع مختلفی از گروه ها برای موقعیت های مختلف طراحی شده اند. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • تمرکز کمتر تعداد کمتری از شرکت کنندگان استفاده می شود و تعداد آنها از ۶-۱۲ به چهار یا پنج نفر کاهش می یابد.
  • گروه های تمرکز آنلاین مشتریان با استفاده از چت تصویری وارد وب سایت می شوند و به صورت داخلی به گروه می پیوندند.
  • گروه های متمرکز دو طرفه گروه های تمرکز پشت شیشه به یک طرف انجام می شوند، جایی که محققان می توانند آنچه را که اتفاق می افتد ضبط کنند. در این نوع گروه، کل گروه به یکدیگر نگاه می کنند و آنچه را که می بینند یا می شنوند می گویند.
  • گروه های متمرکز دو طرفه به جای یک ناظم در اتاق، دو ناظر وجود دارد – یکی برای تسهیل بحث و دیگری برای یادداشت برداری.
  • گروه تمرکز مشتری وقتی یک شرکت یا نماینده محصول یک بحث نمونه را می خواند یا در آن شرکت می کند.

از نظر جمع آوری داده ها از چندین پاسخ دهنده، گروه های متمرکز ابزار تحقیقات بازار هستند.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیندهای کسب و کار، حسابداری، بازاریابی و غیره هستید اینجا کلیک

19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed