رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند است و می تواند برای بیان رفتار، تاثیر بر خلق و خو و حتی تاثیر بر واکنش های فیزیکی استفاده شود. برخی رنگ ها با فشار خون بالا، افزایش متابولیسم و ​​فشار چشم مرتبط هستند. اگرچه درک ما از رنگ محدود است، اما احساسات خاصی وجود دارند که معنای جهانی دارند. با ما و ادامه این مقاله همراه باشید تا نکات جالبی در مورد کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی و کسب و کار بیاموزیم.

کاربردها و تاثیرات روانشناسی رنگ در زندگی

۱٫ رنگ درمانی از زمان های قدیم رایج بوده است

مصری‌ها و چینی‌ها از رنگ برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند، فرآیندی که به عنوان رنگ درمانی شناخته می‌شود. رنگ برای کمک به عملکرد صحیح بدن استفاده می شود.

با این حال، از نظر رنگ درمانی، تردیدهای زیادی تا به امروز باقی مانده است. از آنجایی که هرکسی احساسات و عواطف متفاوتی در رنگ های مختلف دارد، مفهوم جهانی رنگ ممکن است در این شرایط کارساز باشد یا نباشد.

در نتیجه، روانشناسی رنگ و ارتباطات رنگی بخش هیجان انگیزی از سیستم کاری پیچیده مغز ما است، سیستمی که بسیاری از دانشمندان هنوز بی پاسخ مانده است، و همچنین تصور می شود فرهنگ به معنای رنگ است که فقط می تواند درک کند. از طریق مشاهده و تجربه چگونه رنگ در طول سال ها بر مغز ما تأثیر گذاشته است مفید است.

۲٫ تحقیقات جدید در مورد روانشناسی رنگ

بسیاری از روانشناسان رنگ درمانی را با شک و تردید می بینند و خاطرنشان می کنند که تأثیرات درک شده رنگ اغلب بسیار زیاد است. علاوه بر این، رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی مختلفی دارند.

تحقیقات در بسیاری از موارد نشان داده است که اثرات تغییر خلق و خوی رنگ می تواند برای مدتی باقی بماند. اتاق آبی می تواند احساس آرامش کند، اما این احساس پس از مدتی از بین می رود.

با این حال، تحقیقات کنونی نشان داده است که رنگ می تواند افراد را به روش های شگفت انگیزی تحت تاثیر قرار دهد:

در یک مطالعه، یک دارونما گرم موثرتر از دارونما سرد بود.

– طبق شواهد، چراغ های آبی خیابان می تواند جرم و جنایت را کاهش دهد.

قرمز باعث می‌شود افراد سریع‌تر و قوی‌تر واکنش نشان دهند، که به گفته محققان می‌تواند در حین ورزش مفید باشد.

– لباس مشکی شانس دریافت جریمه را افزایش می دهد. علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای که به داده‌های تاریخی در مورد تیم‌های ورزشی و لباس‌های آنها پرداخته است، دانش‌آموزان تمایل دارند نسبت به بازیکنی که مشکی پوشیده است نگرش منفی داشته باشند.

۳٫ اهمیت روانشناسی رنگ در برندسازی و بازاریابی

ابتدا به نام گذاری که یکی از مهمترین موارد مربوط به درک رنگ است، می پردازیم. برندینگ خود حوزه ای است که در آن داستان های زیادی در مورد اهمیت مبارزه رنگ وجود دارد.

همانطور که گفته شد، تلاش های بی شماری برای نشان دادن واکنش های مشتری در رنگ های مختلف صورت گرفته است:

اما حقیقت این است که رنگ آنقدر به تجربه شخصی بستگی دارد که تبدیل آن به یک سیستم احساس عمومی دشوار است. با این حال، سیستم پیام رسانی گسترده تری در درک ما از رنگ وجود دارد.

در مطالعه‌ای به نام «اثر رنگ بر بازاریابی»، محققان دریافتند که تا ۹۰ درصد قضاوت‌های فوری در مورد محصولات بسته به نوع محصول، می‌تواند تنها بر اساس رنگ باشد. در مورد نقش رنگ در برندسازی، مطالعه دیگری نشان می‌دهد که رابطه بین سبک و رنگ به کیفیت رنگ مورد استفاده برای نام تجاری (نام تجاری) بستگی دارد، آیا “مناسب” است؟

مطالعه ای با عنوان “قرمز سرگرم کننده و رقابتی است” نیز تأیید می کند که رنگ بر قصد خرید تأثیر می گذارد، با توجه به تأثیر رنگ بر درک ما از مارک ها. رنگ بر ادراک مصرف کنندگان در مورد «نگرش» برند مورد نظر تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر قدرت هارلی از آنها الهام نمی گرفت، چه کسی یک موتور سیکلت هارلی دیویدسون می خرید؟

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مغز ما رنگ‌های قابل تشخیص را ترجیح می‌دهد و رنگ را عامل مهمی در ایجاد هویت می‌کند. حتی مقاله‌ای که در روزنامه منتشر شده، به سبک جدید انتخاب رنگ‌ها و نحوه متمایز شدن آن‌ها از رقبا توصیه می‌کند – شخصاً، من فکر می‌کنم که ما هنوز در مورد چگونگی و چرایی در مقابل رقبا هستیم. برای اینکه یک رقابت خاص باشد و چگونه آن را بدست آوریم. هدف استفاده از رنگ است.

مطالعات نشان داده است که وقتی صحبت از انتخاب رنگ “مناسب” می شود، پیش بینی واکنش مصرف کنندگان به کیفیت رنگ مهمتر از خود رنگ است. اگر صاحبان هارلی این محصول را بخرند تا احساس قدرت کنند، رنگ می تواند این حس را در آنها ایجاد کند.

۴٫ روانشناسی رنگ برای رستوران ها و فست فودها

به گفته اشلی آناستازیا هاول، بنیانگذار Ovid Creative، یک شرکت مستقل طراحی هتل، “رنگ می تواند افراد و رفتار آنها را تغییر دهد – رنگ تاثیر عاطفی بر مردم دارد.”

آزمایش‌های مختلف نشان داده‌اند که رنگ غذا می‌تواند بر طعمی که هنگام خوردن آن تجربه می‌کنیم، تأثیر بگذارد. مجله علوم غذایی نتایج یک مطالعه را منتشر کرد که نشان داد شرکت کنندگان در این مطالعه می توانند طعم شراب را زمانی که رنگ آن را ببینند درک کنند. اما وقتی رنگ نوشیدنی را نمی بینند، در تشخیص طعم هر یک از آنها و حتی طعم ترکیبی آنها دچار مشکل می شوند. این یافته ها تأثیر دید ما را در تعیین طعم غذا نشان می دهد. قبل از اولین لقمه یا جرعه جرعه، چشمان ما غذا را اسکن کرده و اطلاعات را به مغز می فرستند.

صرف نظر از نظر شخصی شما در مورد رنگ، رنگ هتل می تواند تاثیر ویژه ای در موفقیت آن داشته باشد. به گفته روزالین اندرسون، مدیر برند و گروه بین المللی ساندویچ و رستوران Just Salad، رنگ تاثیر مستقیمی بر تجربه مشتری دارد.

روزالین اندرسون می‌گوید: “رنگ یکی از قوی‌ترین ابزارها برای رستوران‌ها است که می‌توانند تجربه لذت‌بخشی از غذا خوردن را برای مشتریان خود فراهم کنند. انتخاب رنگ مناسب بسیار مهم است؛ زیرا رنگ می‌تواند باعث شود مشتریان احساس متفاوتی داشته باشند و همچنین یک غذای جامد یا راحت بخورند. مانند هر غذای دیگری

۵٫ کاربرد روانشناسی رنگ روح را التیام می بخشد

چرا رنگ در زندگی ما اینقدر قدرتمند است؟ چه تاثیری بر جسم و ذهن ما می تواند داشته باشد؟ اگرچه درک ما از رنگ محدود است، اما احساسات خاصی وجود دارند که معنای جهانی دارند.

رنگ‌هایی که در ناحیه قرمز طیف رنگی قرار دارند به رنگ‌های روشن معروف هستند و شامل قرمز، نارنجی و زرد می‌شوند. این رنگ های گرم بیانگر احساساتی هستند که از گرما و راحتی گرفته تا خشم و خصومت را شامل می شود.

رنگ‌های سمت آبی طیف به رنگ‌های سرد معروف هستند و شامل آبی، بنفش و سبز می‌شوند. این رنگ‌ها اغلب به عنوان رنگ‌های شاد توصیف می‌شوند، اما می‌توانند احساسات غمگینی و بی‌تفاوتی را نیز برانگیزند.

بسیاری از فرهنگ های باستانی، از جمله مصری ها و چینی ها، کروموتراپی یا استفاده از رنگ را برای شفا انجام می دادند. کروموتراپی گاهی اوقات به عنوان نور درمانی یا رنگ درمانی نیز شناخته می شود.

امروزه رنگ درمانی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

– رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاکسازی بدن می شود.

پرتقال برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.

– اعتقاد بر این است که آب بیماری را کاهش می دهد و درد را التیام می بخشد.

– اعتقاد بر این است که سایه های نیلی مشکلات پوستی را کاهش می دهد.


ترجمه پریسا جعفری، سردبیر سایت کسب و کار

منبع: colorpsychology

۵ حقیقت جالب در مورد کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی و تجارت


19 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed